Achterstand hoeft geen
achteruitgang te zijn.
Afgelopen week zag ik een bericht voorbij komen op LinkedIn. Dit bericht was een reactie op een artikel in het NRC. Het artikel beschreef de visie van Minister van Onderwijs Arie Slob op de huidige situatie in het onderwijs. In het artikel zegt hij dat leerlingen wellicht blijven zitten, dat het niet leuk is en dat corona sowieso niet leuk is. Volgens hem zijn we het station om problemen als gevolg van de coronamaatregelen weg te werken gepasseerd en is de consequentie dus dat je blijft zitten. De reactie daarop van docenten en ouders snap ik wel: dit is slecht voor de motivatie en de leerprestaties. Er is meer dan alleen leerprestaties; het gaat ook om de sociaal-emotionele ontwikkeling.
In een reactie op LinkedIn zei iemand dat elk beetje onderwijsmens weet dat zittenblijven de meest verwoestende indicator is voor motivatie en zelfbeeld en daarmee de grootste voorspeller voor mislukte schoolloopbanen. Ik voelde me hierdoor aangesproken. Ik kan zeggen dat ik een beetje onderwijsmens ben, en daarnaast zittenblijver.
In mijn eigen schoolloopbaan ben ik meerdere keren blijven zitten en van opleiding gewisseld. Ik heb ervaren hoe het is om nog niet te weten wat ik wil en geworsteld met de situatie van toen. Het was frustrerend. Ik kwam niet verder. Het voelde als onmacht. Wat ik echter daarvan nooit heb ervaren is een slecht zelfbeeld of vermindering van motivatie. Ik heb van die wisselingen en tegenslagen ook veel geleerd: dat ik kon doorzetten als het moeilijk was, dat kleine successen leidden tot grote successen en dat ik anderen kon inspireren. Nu weet ik dat ik op mijn plek ben, als docent omgangskunde en zelfstandig ondernemer. Daarin kan ik mijn ei kwijt.
Achterstand hoeft in dit geval geen achteruitgang te zijn. Zeker als het gaat om de sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen leerlingen leren dat ze flexibel kunnen omgaan met de situatie, dat ze om hulp kunnen en mogen vragen en dat ze met een tegenslag om kunnen gaan door in beweging te komen. Ook dat kunnen waardevolle lessen zijn. Ik weet dat de situatie van nu in de wereld veel gevoel van frustratie en onmacht teweeg brengt. Zeker als je dan zo’n bericht van een minister krijgt, die eigenlijk waardevolle en wijze dingen moet zeggen. Toch? Dat gevoel van frustratie en onmacht mag er zijn. En vervolgens kunnen we samen stap voor stap kijken naar wat kan. Ik weet in ieder geval dat het mogelijk is: leren, ontwikkelen, vallen en opstaan, daar mooie lessen uit halen en goede resultaten halen voor school.
#verbinding #omgangskunde #VO #onderwijs #achterstand #slob #stilstand #doorzettingsvermogen #leren #studeren #school #schoolloopbaan #letsdoit #movitatie #successen #beweging