Iets met identiteit... ofzo.
Wat voor antwoord zou jij geven als de vraag van iemand zou zijn: ‘Zeg… wat is eigenlijk jouw identiteit?
‘Euh.. tja.. iets met vrouw, 35 jaar, houd van zingen en fietsen, mijn werk is het ontwikkelen van materiaal voor burgerschap en ze zeggen dat ik grappig kan zijn.. zoiets?’ Die vraag zou je ook niet zo snel out of the blue verwachten. En toch vragen we onze leerlingen om zich bewust te worden van zichzelf. Dus kunnen ze deze vraag – Wat is jouw identiteit?- gewoon beantwoorden. Wat is nou eigenlijk identiteit? En hoe geef je daar les over? Wat wil je overdragen? Weet jij het?
Ik denk dat je gerust kan zeggen dat identiteit een relatief begrip is. Het is niet concreet: je kan het niet vastpakken. Het heeft niet, net als een datum, een dag met een maand en een jaartal. Je kunt het ook moeilijk uitbeelden. Want identiteit is voor iedereen weer iets anders. En je hebt niet alleen een identiteit als persoon. Je hebt ook een identiteit als organisatie, of als groep mensen. En een identiteit is niet statisch. Het is veranderbaar. En wat iemands identiteit voor hem- / haar- henzelf betekent, kan voor diens omgeving weer iets anders zijn.
Dus hoe zou je iemand moeten kunnen leren kennen? Kan je iemands identiteit voorspellen? Het zou goed kunnen dat je iemand echt leert kennen door gewoon te kijken en te luisteren. En hoeveel beter zou je iemand leren kennen als je een vraag stelt? Nieuwsgierig naar iemand bent. Daar komt binnenkort een lesbrief over.