Bewust voorbereid zijn
op een les
Inleiding
Deze oefening helpt je om heel goed voorbereid te kunnen zijn op een les op school. Hij bestaat uit de volgende stappen:
- Wat weet ik al?
- Belangrijke begrippen
- Wat weet ik nog niet?
- Mijn vragen
- Aantekeningen
- Terugkijken
Voordat een les begin, moet je hem voorbereiden. Deze oefening kan je helpen om de beste voorbereiding te hebben!
Doel:
Je hebt met behulp van stappen een komende les voorbereid.
Doelgroep:
VO, MBO
Tijd:
50 – 60 minuten
Nodig:
Lijntjespapier
Een pen
Het boek en/of werkboek van het vak
Eventueel: De studiewijzer of lesplanning van het vak
Opdracht 1: Wat weet ik al?
- Neem het lijntjespapier voor je.
- Schrijf voor de kantlijn: Opdracht 1.
- Voor welk vak doe je deze voorbereiding?
- Welk onderwerp ga je de volgende les behandelen?
- Wat weet je van dit onderwerp? Schrijf alles op. Er is niets fout.
Opdracht 2: Belangrijke begrippen
- Schrijf voor de kantlijn: Opdracht 2.
- Neem het hoofdstuk of de paragraaf voor je dat je gaat voorbereiden.
- Welke belangrijke begrippen en zinnen vind jij belangrijk? Schrijf ze op.
Opdracht 3: Wat weet ik nog niet?
- Schrijf voor de kantlijn: Opdracht 3.
- Teken of kleur alles over het onderwerp wat je nog niet weet.
- Bedenk: welke vragen zou je kunnen stellen? Misschien wel de volgende:
- Welke belangrijke personen?
- In welke tijd speelde het zich af?
- Waar speelt het zich af?
- Wat is het belangrijkste in deze tekst?
- Wat voor beelden krijg ik in mijn hoofd als ik de tekst lees?
- Wat heb ik nodig om deze stof goed te kunnen leren?
Tip: Vraag je altijd af...
- Wie zijn belangrijk in de tekst?
- Wat gebeurt/gebeurde er precies?
- Waar speelt het zich af?
- Wanneer gebeurt/gebeurde het?
- Wat is er belangrijk aan de informatie in de tekst?
- Welke belangrijke begrippen kunnen me helpen om de tekst te begrijpen?
Opdracht 4: Mijn vragen
- Schrijf voor de kantlijn: Opdracht 4.
- Schrijf alle vragen op die in je op zijn gekomen. Je hoeft nog geen antwoord te geven op de vragen. Probeer dit tijdens de volgende les wel te doen.
Opdracht 4: Aantekeningen
- Schrijf voor de kantlijn: Opdracht 5.
- Zijn er nog andere dingen in je opgekomen? Maak aantekeningen. Aantekeningen kunnen van alles zijn: gedachten, begrippen, je mening over iets of iets anders.
Heel goed! Je hebt je nu voorbereid. Succes tijdens de volgende les!
Opdracht 5: Terugkijken
- Schrijf voor de kantlijn: Opdracht 5.
- Hoe vond je het om je op deze manier voor te bereiden op een les?
- Wat heb je geleerd?
- Vergelijk een les die je hebt voorbereid met het stappenplan en die je niet hebt voorbereid met stappenplan. Wat valt je op?
- Kijk nog eens naar vraag 4. Wat helpt je in je voorbereiding?
- Neem de dingen die je bij vraag 5 hebt opgeschreven mee in je volgende voorbereidingen. Daar wordt je voorbereiding nog beter van!