Waarom wil ik eigenlijk weten wie ik ben?

‘Waar denk jij aan bij identiteit?’ zou je kunnen vragen aan het begin van een les identiteit. Ga maar eens na.. Wie ben ik eigenlijk? Al gauw kun je als volwassene verzanden in: ‘Hm, ja, wie ben ik? Wat doe ik? Wat doe ik hier? Haal ik voldoening uit mijn leven als  -vul hier je beroep in- ? Wat vind ik eigenlijk leuk? Waarom ben ik hier eigenlijk?… Geloof me, dat zijn zeker vragen die ik mezelf vaak genoeg heb gesteld.

Maar als je de vraag: ‘Waar denk je aan bij identiteit?’ aan een groep met pubers stelt, dan roepen ze voorbeelden als ‘ID!’ ‘Mens!’ ‘Gelijkheid!’ ‘Je favoriete…!’. En als je iets verder vraagt, roepen ze antwoorden zoals: ‘Uiterlijk!’ ‘Sport!’ en ‘Wie je bent!’. Het zijn zeker allemaal zaken die bij je identiteit horen. Maar weet je dan ook wie je bent? Wanneer weet je wie je bent? Waarom ben je hier? Waartoe ben je hier? Wacht… waar was ik ook alweer mee bezig?

Ja, je kan al snel verzanden in een hele reeks mooie filosofische vragen. Het is ook heel filosofisch om te bedenken wie je bent. Daarom kan de volgende vraag hier iets meer betekenis in geven: ‘Waarom wil ik eigenlijk weten wie ik ben?’ Misschien geeft het antwoord op die vraag al iets meer betekenis in je leven.

Om het behapbaar te maken voor pubers op school, en voor jou als docent is er de volgende oefening: ‘Bewust weten wie ik ben’. Hierin leer je:

– Benoemen waar je sterk in bent;
– Vertellen wie je bent aan de hand van een hulpmiddel;
– Aangeven wat je wil leren voor de toekomst.

Deze oefening is voor leerlingen op het #VO en #MBO en is geschikt voor jouw lessen #Burgerschap.

Bij #Burgerschap in het #VO leer je over je eigen identiteit: wie je bent, met wie je omgaat en wat die veranderingen van kind naar volwassene voor hun eigen leven nu betekent. Een onderdeel daarvan wordt behandeld in deze oefening. Bekijk deze op www.mapout.nl/oefeningen

#burgerschap #VO #mapout #MBO #identiteit #puber #filosofisch #wiebenik #ontwikkelen #curriculum.nu #kind #volwassen #waarom #vragen #betekenis #leren #docent #leerling #school #sterk #kracht #hulpmiddel #oefening #ontdekken #toekomst