Zorg ik voor mezelf of ook voor anderen?
Doelgroep: Leerjaar 1 t/m 6
Tijd: 20 minuten
Nodig: Een kringopstelling
Leerdoelen
- De leerling kan voor zichzelf aangeven of die alleen voor zichzelf kan zorgen of ook voor anderen kan zorgen.
- De leerling durft zich kwetsbaar op te stellen.
- De leerling kan luisteren naar de antwoorden van andere leerlingen.
- De leerling kan (incidenteel) feedback geven op de inschatting van medeleerlingen door het met argumenten eens of oneens te zijn.
Kerndoelen burgerschap | Bron
- De leerling kan reflecteren op de effecten van het eigen handelen op de omgeving en het welzijn van anderen, nu en in de toekomst.
- De leerling kan de eigen bijdrage aan de samenleving in dagelijkse situaties benoemen en waarderen.
- De leerling kan communiceren op respectvolle wijze.
- De leerling kan reflecteren op hoe de eigen identiteit en waarden het handelen kunnen beïnvloeden.
Burgerschapscompetenties | Bron
- De leerlingen kunnen sociale regels benoemen, zoals geschreven of ongeschreven regels voor sociale interactie.
- De leerlingen zijn bereid om sociale gerechtigheid te behouden om te helpen, zijn bereid om zorg en hulp te bieden en willen geen schade toebrengen aan anderen of hun omgeving als gevolg van hun eigen gedrag.
- De leerlingen kunnen een sociaal wenselijke positie aannemen.
Doelgroep: Leerjaar 1 t/m 6
Tijd: 20 minuten
Nodig: Een kringopstelling
Inleiding
Deze korte lesactiviteit kan ingezet worden als interventie maar ook als geplande activiteit. Leerlingen schatten voor zichzelf in of zede ruimte hebben om alleen voor zichzelf te zorgen of om ook voor anderen te zorgen. Deze zelfreflectie zorgt ervoor dat leerlingen een keuze kunnen maken om zich eventueel even terug te trekken en voor zichzelf te zorgen of om ook naar anderen om te kijken. Leerlingen leren dat die ruimte er mag zijn, en dat ze hier zelfstandig een keuze in kunnen maken.
Oefening 1
- Ga met de leerlingen in een kring zitten. Indien dit echt onnatuurlijk voelt voor leerlingen, bijvoorbeeld omdat ze altijd op dezelfde manier in de klas zitten, kan er ook voor gekozen worden om deze opstelling zo te laten.
- Introduceer de lesactiviteit. Zorg voor rust en alle aandacht.
- Geef bijvoorbeeld een anekdote
- Geef een voorbeeld van maatschappelijke betrokkenheid, bijvoorbeeld mensen die elkaar helpen, buren, hulp in derdewereldlanden, ouders, verzorgers, zorgen voor broertjes of zusjes, een bijbaan, etc.
- Vraag de leerlingen om een inschatting te maken: Zorg je alleen voor jezelf? Of zorg je ook voor anderen?
- Maak een inschatting van die leerling: kan de leerling voor zichzelf zorgen of ook voor anderen? Knik als je het ermee eens bent of vraag: ‘Weet je het zeker?’ als je twijfelt aan het antwoord van de leerling. Mogelijk omdat de leerling meer ruimte nodig heeft voor zichzelf of juist omdat een leerling van zichzelf mag verwachten om ook voor anderen te zorgen.
- Zorg ervoor dat er geen discussie staat op dat moment, maar ga eerst de rij met leerlingen af.
- Vraag aan het eind van de activiteit aan leerlingen:
- of hen iets is opgevallen
- vraag ze naar hun bevindingen.
- Nodig ze uit om kort een reactie te geven op iemand anders;
- Geef aan dat de leerlingen altijd een keuze kunnen maken om de ruimte voor zichzelf te nemen of om ook voor anderen te kunnen zorgen.