Bewust leren plannen
Inleiding
Heb je een plan? Een doel? Een wens? Voor korte of lange termijn? Gebruik de tool ‘Bewust leren plannen’ om te bereiken wat jij wil.
Doel, tijd en nodig
Doel:
Na het doen van deze oefening heb je een strakke, duidelijke planning gemaakt. Met deze planning bereik je je doel zeker!
Tijd:
50 tot 60 minuten
Nodig:
4x tekenpapier (A4 of A3)
Wat jij fijn vindt: potloden, pennen, stiften, krijt, verf of anders
Tip: Wil je uit je dak gaan met je creativiteit maar wil je geen preek van een volwassene? Zorg er dan voor dat je netjes omgaat met de tafel en andere meubels, etc.
Activiteit 1: Wat wil je doen?
Schrijf, teken, schilder en/of plak alles wat je wil plannen en organiseren op het eerste tekenpapier.
Tip: Zet bovenaan het tekenpapier ook nog even ‘Activiteit 1’.
Activiteit 2: Lekker belangrijk
Kijk naar alles wat je bij activiteit 1 hebt ingevuld. Hoe kun je dat verdelen over de dagen? Welke activiteiten zijn het belangrijkst?
- Zet alle activiteiten van boven naar onder: van belangrijkst naar minst belangrijk.
- Wil je deze activiteit één keer doen of regelmatig? Zet dat achter de activiteiten.
- Neem het schema hieronder over op het tweede tekenpapier.
- Zet de belangrijkste dingen die je één keer doet in het vak linksboven.
- Zet de gewone belangrijke dingen die je vaker doet rechtsboven.
- Zet de niet zo belangrijke dingen die je één keer doet linksonder.
- Zet de niet zo belangrijke dingen die je vaker doet rechtsonder.
Heel belangrijk, één keer
| Belangrijk, vaker doen
|
Niet zo belangrijk, één keer
| Niet zo belangrijk, vaker doen |
Tip: Zet bovenaan het tekenpapier ook nog even ‘Activiteit 2’.
Activiteit 3: Plannen maar!
Neem de weekplanner hieronder over op het derde tekenpapier. Bepaal welke activiteit je gaat inplannen en hoe vaak je dit doet.
Tip: Je kunt dit ook doen voor een dag of een maand.
- Is het belangrijk en doe je het één keer? Plan het dan zo snel mogelijk in.
- Is het belangrijk en ga je het vaker doen? Plan het dan snel en meerdere keren in die week in.
- Is het niet zo belangrijk en doe je het één keer? Plan het later in die week in.
- Is het niet zo belangrijk en ga je het vaker doen? Plan het later in de week in. Bedenk hoe vaak het nodig is om te doen.
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | Zaterdag | Zondag |
Tip: Zet bovenaan het tekenpapier ook nog even ‘Activiteit 3’.
Gefeliciteerd! Je planning is klaar voor gebruik!
Activiteit 4: Probeer uit en reflecteer
Beantwoord de volgende vragen op het vierde tekenpapier:
- Dit helpt en dus doe ik het de volgende keer weer:
- Dit helpt niet en daarom doe ik het de volgende keer niet meer:
- Dit helpt een beetje, dus ga ik voor de volgende keer veranderen:
- Op de volgende manier zal dat beter gaan:
Tip: Zet bovenaan het tekenpapier ook nog even ‘Activiteit 4’.
Opmerking
Ben je na het tekenen, schrijven, verven, plakken of anders (meer) in de creatieve flow gekomen? Kijk dan ook eens naar de oefening ‘Moodboard maken‘. Ook handig voor schoolopdrachten.