Moodboard maken
Inleiding
Een moodboard is een verzameling van afbeeldingen met een bepaald onderwerp. Voorbeelden van onderwerpen zijn: toekomstbeeld, studiekeuze, ontwikkeling, een spiegel van jezelf, je hobby’s, familie, vrienden, etc. Een moodboard is een afspiegeling van jezelf. Jij hebt immers zelf je moodboard gemaakt. Het moodboard kan ergens worden neergezet. Telkens als je langs het moodboard loopt, word je herinnerd aan de boodschap van jouw eigen moodboard.
Doelgroep:
VMBO leerlingen leerjaar 3 en 4
Tijd:
60 – 90 minuten
Nodig:
- Zoveel mogelijk tijdschriften en evt. kranten
- Stiften, pennen en potloden
- Digitaal: laptops waarvandaan ze afbeeldingen kunnen printen (tip: stel duidelijke regels om ervoor te zorgen dat leerlingen verantwoord met het papier omgaan)
- Lijm en/of plakband
- Scharen
- Een wit karton van A3 formaat per leerling
Leerdoelen
- De leerling kan reflecteren: de leerlingen kunnen iets meer vertellen over henzelf ten opzichte van hun eigen moodboard.
- De leerling kan zichzelf presenteren aan de klas en een helder verhaal vertellen over henzelf aan de hand van het moodboard.
- De leerling kan met open houding stil luisteren, en waardering geven aan het werk van een ander.
Activiteit 1: Zo maak je een moodboard
Stap 1:
Geef instructie aan de leerlingen. Vertel ze dat we deze les een moodboard gaan maken over hun leven tot nu toe: een levensloop van belangrijke ervaringen in hun leven. Het moodboard maakt duidelijk wat deze belangrijke ervaringen waren en wat ze ervan geleerd hebben.
Laat om het moodboard te maken eventueel de instructievideo hieronder zien.
Stap 2:
Laat de leerlingen nu hun eigen moodboard maken.
Stap 3:
Zijn sommige leerlingen klaar? Laat ze goed naar het resultaat van zichzelf en elkaar kijken. Laat hen tips aan elkaar geven waardoor ze hun moodboard kunnen aanpassen.
En/of: Laat hen vast oefenen met het vertellen van hun ervaringen aan de klas aan de hand van hun moodboard.
Stap 4:
Zijn alle leerlingen klaar met het moodboard en het voorbereiden van hun verhaal? Organiseer de groep zo dat ze de moodboards kunnen zien. Laat de leerlingen hun moodboards heel kort presenteren. Voorbeelden van begeleidende vragen zijn:
- Wat is het onderwerp van je moodboard? Vertel erover.
- Als je naar alle ervaringen kijkt, wat is dan het belangrijkste dat je hebt geleerd?
- Op welke manier heeft je moodboard jouw kijk op jezelf veranderd? Zijn er bijvoorbeeld dingen duidelijker geworden over jezelf?
- Wat is de boodschap die je met jouw moodboard wil/kunt meegeven aan je omgeving?
- Laat de overige leerlingen luisteren met een open houding en waardering geven voor de korte presentatie.
Stap 5:
Laat de leerlingen hun moodboard mee naar huis nemen, of hang ze in het lokaal.