Zorg ik voor mezelf of ook voor anderen?

Ik herinner me haar nog, mijn eerste stagebegeleider. Mijn eerste stage, jaren geleden. Ik volgde de opleiding onderwijsassistent. Toen kon je alleen nog studeren voor een baan in het basisonderwijs. Ik liep stage bij een leerkracht van een groep 7/8 in Doorn. Groep 8 had een activiteit ergens buiten het leslokaal. Groep 7 had een kringgesprek samen met de juf. Het was een van mijn eerste dagen in mijn eerste leerjaar. Dus ik keek. En ik zag. De groep was heel onstuimig. Er was iets gebeurd waardoor er van alles in de leerlingen naar boven kwam. De ene riep, de ander riep terug, weer een ander riep naar de juf of naar mij. Weer een ander was aan het overleven. Vervolgens werden ze door de juf in een kring gezet. Er was onrust: wat ging er nu weer gebeuren? Met duidelijke woorden en strenge toon hoorden de leerlingen wat er van ze verwacht werd. Er kwam weer rust in de groep. Er kwam weer aandacht voor de juf. En de juf vertelde over wat ze had meegemaakt bij andere mensen. Gewoon een alledaags verhaal. Maar ze vertelde ook over zichzelf: en of ze in die situatie kon zorgen. Dat was de vraag van dit kringgesprek: Zorg ik voor mezelf? Of kan ik ook voor anderen zorgen?

De juf ging de rij met leerlingen af en vroeg aan hen: ‘Zorg je voor jezelf? Of zorg je ook voor anderen?’ De eerste leerling zei: ‘Ik zorg voor mezelf.’ De juf knikte. De tweede leerling zei: ‘Ik zorg voor mezelf en ook voor anderen.’ De juf knikte. De derde leerling zei: ‘Ik zorg ook voor anderen.’ De juf vroeg: ‘Weet je het zeker?’ De leerling zei: ‘Nee, ik zorg alleen voor mezelf.’ Die vraag: ‘Weet je het zeker?’, had te maken met de situatie die vlak voor het kringgesprek plaatsvond. De leerling die riep, was tevens de leerling die zichzelf inschatte als iemand die voor anderen kon zorgen. Maar de juf was het daar niet mee eens. Na de activiteit werd er verder doorgepraat over die ene situatie. Het is oké om alleen de ruimte te ervaren om voor jezelf te zorgen, en even geen ruimte te hebben voor anderen. Op het moment dat je voor jezelf hebt gezorgd, kan je er weer voor anderen zijn. Dat was het moraal van deze activiteit.

Het was een simpele activiteit met veel effect: het duurde zo’n 20 minuten.

Hoe zou het zijn als we deze activiteit zouden doen met menig wereldleider, wat voor resultaten zouden er dan uitkomen?

Ben je benieuwd naar de activiteit en wil je hem ook uitvoeren met jouw leerlingen? Deze activiteit is gedaan met groep 7 leerlingen, maar zou zeker goed kunnen met mentorleerlingen van elk leerjaar in het VO.

Ga naar deze pagina om de les te kunnen geven.