BLOG

BLOG

Burgerschap in the making!

30 juni 2021

Al best een lange tijd beweeg ik me in een heel mooi werkveld: het onderwijs. Ik heb ooit een filmpje gezien, waarin Sir Ken Robinson haarfijn uitlegt hoe het ‘industriële model’ van onderwijs niet werkt. Als in: leerlingen van dezelfde leeftijd gaan door de molen van aangeboden lessen aan de hand van curricula, en komen eruit met een diploma. Wat nou als je meer maatwerk aanbiedt? Zou dat ten goede komen aan de creativiteit van leerlingen? En je weet wat ze zeggen over mensen met een creatief brein: super intelligent en een groot oplossingsvermogen. Dat is toch wat je iedereen gunt? Gelukkig is er ook al veel creativiteit te ontwikkelen met het onderwijssysteem van nu.

Het onderwijs is constant in beweging. Zo is de nieuwe wet voor Burgerschap net door de Eerste Kamer. Dat schept mogelijkheden om leerlingen meer eigenaarschap en een kritische blik mee te geven. En daar zet ik graag mijn creativiteit voor in: in de vorm van een boek!

De overeenkomst met de uitgeverij is getekend, en het schrijven kan van start gaan. Wat ik daarvoor belangrijk vind: de mening van de docenten, de onderwijsmakers en de mensen in de maatschappij. Maar op de eerste plaats: de mening van de leerlingen. Wat hen beleeft, daar begint het mee bij Burgerschap.

Wil je meedenken over de belangrijke zaken van Burgerschap? Laat het weten! Mail naar suzanne@mapout.nl

Bewust tegen de muur op lopen (of het kastje)

16 maart 2021

Je weet wel, zo’n dag dat alles verkeerd gaat. Ik heb het op één dag voor elkaar gekregen: me verslapen voor een belangrijke meeting, ontdekkend dat de koffie op is en dat ik nog welgeteld één cracker in huis heb. Voor een beter ontbijt heb ik geen tijd. Ik zie na mijn afspraak dat mijn mailbox niet-normaal vol zit (inclusief vijf mailtjes ‘wil je even … doen?’ van de werkgever). En dan.. die opdracht.. Ik snap er werkelijk niets van. Die opdracht zit op het uiterste randje van mijn kennisgebied.

Mijn hersencellen staan op 200%. Ik hoor ze kraken.. piepen.. ik voel ze kloppen. Hoofdpijn.. Mijn hoofd doet pijn. Ik probeer de letters te lezen, maar ze dringen niet door als betekenisvolle woorden in betekenisvolle zinnen. Ja, betekenis is er wel, maar dat is er meer in de zin van: Waarom?! Hoe dan?! Wie verzint dit?! Waarom ik?! Zucht.. ik besluit me even uit deze situatie te onttrekken. Thee heb ik nog, dus ik loop even naar het kastje. Het kastje: uitgerekend vandaag leert het kastje mij dat de impact van het kastje groter is dan die van mijn hoofd. Auw…

Je kent het wel, dit soort situaties. En wat doe je dan? Hoe ga je daarmee om? Hier wat suggesties:

– Tieren, vloeken, schoppen, slaan (met mogelijk extra pijn omdat de impact van het kastje nog steeds groter is dan die van een hoofd);
– Handschoenen aan, helm op, mondkapje, scheenbeschermers, felkleurig hesje, handen ontsmetten, je kan niet voorzichtig genoeg zijn…;
– Even voelen dat het pijn doet, balen, zuchten, even de tijd nemen, mediteren, bewust thee zetten en moedig weer door;
– Een rondje wandelen, want buitenlucht is gezond en uitstellen op dit moment ook
– Mijn oefening gebruiken: Bewust tegen de muur op lopen!

Check www.mapout.nl/oefeningen voor deze oefening. En er zijn nog meer oefeningen! Bijvoorbeeld  voor situaties met leren, doelen behalen, plannen, leren over bijzondere gebeurtenissen en nog veel meer.- 

BEWUST TEGEN DE MUUR OP LOPEN

BEWUST TEGEN DE MUUR OP LOPEN

Krachtig van start gaan!

1 maart 2021

Krachtig van start gaan!

Een nieuwe week, een nieuw begin. Hoe mooi is dat? Het onderwijs is weer een nieuwe fase ingegaan: op het #VO en het #MBO mogen de leerlingen weer voor een deel van de week naar school. Super fijn, want sociaal contact is echt belangrijk. Voor leerlingen onderling: even antwoord op die vraag bedenken, roddelen over je docent, en een gezonde dosis schijt aan huiswerk hebben.. en natuurlijk je docenten weer zien! Dat is zoveel fijner als het kan in dat oude vertrouwde schoolgebouw.

En stel dat je op dit punt echt goed van start wil gaan, dan kan de tool ‘Bewust leren plannen’ daar goed bij helpen. Daarin leer je:
– Gedachten en ideeën omzetten in doelen
– Doelen omzetten in acties
– Acties inplannen, zodat je ze kunt halen.

Zo zet je niet alleen deze nieuwe fase, maar ook het begin van deze week krachtig in!

#plannen #bewust #VO #MBO #onderwijs #mapout #cadeautje #mindset

Er was eens... Taalent!, op de
Bossche Talentschool februari 2021

23 februari 2021

Wat was het super gaaf! Een workshop op locatie geven tijdens de #BosscheTalentschool. Net als in afgelopen zomer heb ik de jongeren weer iets bij kunnen brengen over hun talent. Deze keer mocht ik dat samen doen met Maurice van Bokhoven. Hoe mooi was het om samen een programma te ontwikkelen met de naam: Er was eens… Taalent!. Het begon met vooroordelen: de dingen die je over elkaar denkt in een eerste indruk. Vervolgens ging het over naar indrukken op een positieve manier.

Aan de hand van de houdingen ‘vriend’, ‘autoriteit’ en ‘vijand’ konden de jongeren vertellen wat ze aan elkaar waardeerden. Daar gingen de ogen wel van glimmen. Al was ‘autoriteit’ door een enkele twaalfjarige nog een beetje moeilijk te duiden. Ze vertrokken geïnspireerd en enthousiast en hadden een goed gevulde tas vol met waardering van de anderen voor henzelf. Ook deze februari-editie van de #BosscheTalentschool was enorm goed georganiseerd door de studenten Social Work, begeleid door Femke Gijsbers van #Avans, in het gebouw van de #BosscheVakschool. Graag tot de volgende keer!

PowerUp073
Ondernemend Onderwijs
Bossche Talentschool
Avans Hogeschool

#talent #VO #omgangskunde #jongeren

Achterstand hoeft geen achteruitgang te zijn

6 februari 2021

Afgelopen week zag ik een bericht voorbij komen op LinkedIn. Dit bericht was een reactie op een artikel in de NRC (https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/04/slob-veel-zittenblijvers-door-corona-a4030602). Het artikel beschreef de visie van Minister van Onderwijs Arie Slob op de huidige situatie in het onderwijs. In het artikel zegt hij dat leerlingen wellicht blijven zitten, dat het niet leuk is en dat corona sowieso niet leuk is. Volgens hem zijn we het station om problemen als gevolg van de coronamaatregelen weg te werken gepasseerd en is de consequentie dus dat je blijft zitten. De reactie daarop van docenten en ouders snap ik wel: dit is slecht voor de motivatie en de leerprestaties. Er is meer dan alleen leerprestaties; het gaat ook om de sociaal-emotionele ontwikkeling.

In een reactie op LinkedIn zei iemand* dat elk beetje onderwijsmens weet dat zittenblijven de meest verwoestende indicator is voor motivatie en zelfbeeld en daarmee de grootste voorspeller voor mislukte schoolloopbanen. Ik voelde me hierdoor aangesproken. Ik kan zeggen dat ik een beetje onderwijsmens ben, en daarnaast zittenblijver.

In mijn eigen schoolloopbaan ben ik meerdere keren blijven zitten en van opleiding gewisseld. Ik heb ervaren hoe het is om nog niet te weten wat ik wil en geworsteld met de situatie van toen. Het was frustrerend. Ik kwam niet verder. Het voelde als onmacht. Wat ik echter daarvan nooit heb ervaren is een slecht zelfbeeld of vermindering van motivatie. Ik heb van die wisselingen en tegenslagen ook veel geleerd: dat ik kon doorzetten als het moeilijk was, dat kleine successen leidden tot grote successen en dat ik anderen kon inspireren. Nu weet ik dat ik op mijn plek ben, als docent omgangskunde en zelfstandig ondernemer. Daarin kan ik mijn ei kwijt.

Achterstand hoeft in dit geval geen achteruitgang te zijn. Zeker als het gaat om de sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen leerlingen leren dat ze flexibel kunnen omgaan met de situatie, dat ze om hulp kunnen en mogen vragen en dat ze met een tegenslag om kunnen gaan door in beweging te komen. Ook dat kunnen waardevolle lessen zijn. Ik weet dat de situatie van nu in de wereld veel gevoel van frustratie en onmacht teweeg brengt. Zeker als je dan zo’n bericht van een minister krijgt, die eigenlijk waardevolle en wijze dingen moet zeggen. Toch? Dat gevoel van frustratie en onmacht mag er zijn. En vervolgens kunnen we samen stap voor stap kijken naar wat kan. Ik weet in ieder geval dat het mogelijk is: leren, ontwikkelen, vallen en opstaan, daar mooie lessen uit halen en goede resultaten halen voor school.

*Ik weet niet of die persoon het ok vindt om genoemd te worden, dus houd ik de persoon anoniem.

Dus dit…

22 januari 2021

‘Is het niet gek’, vroeg ik, ‘dat ik me nu veiliger voel nu Biden president is?’ ‘Nee’, zei mijn vriendin, ‘dat heb ik ook.’ Gek misschien, omdat dit allemaal zo ver weg is. Maar ik verwacht nu geen gekkigheden van iemand die zo onvoorspelbaar is gebleken. Want Biden lijkt me nu niet echt iemand die zo onvoorspelbaar is. Ik heb het nieuws de laatste weken vrij intens gevolgd. Ik weet dus van alles: de inauguratie, de bestorming van het capitool en dichterbij huis: de val van het kabinet, de kindertoeslagenbelasting (serieus, ik kan het niet eens uitspreken, maar je begrijpt vast wat ik bedoel) en het meest recent: het invoeren van de avondklok. Het is me wat.. En waarom volg ik dit nou allemaal? Interessant is het wel, maar altijd blijkt weer dat de wereld toch wel draait.

En er zijn ook mooie dingen gebeurd: mooie gesprekken, webinars (waaronder die over psychologie in het onderwijs en burgerschap in het onderwijs), lekker creatief zijn met nieuwe werkvormen, afspraken maken, content maken voor iets waar ik, samen met anderen, in geloof. En iets waar de kids op de middelbare school iets mee kunnen. Fijn weekend!

Oja, en komende tijd geef ik filmtips om aandacht te geven aan burgerschap. Die filmtips passen bij de leergebieden van burgerschap. Zoals demcoratie, identiteit en diversiteit. Houd het in de gaten op www.mapout.nl/burgerschap

Dus dit…

22 januari 2021

‘Is het niet gek’, vroeg ik, ‘dat ik me nu veiliger voel nu Biden president is?’ ‘Nee’, zei mijn vriendin, ‘dat heb ik ook.’ Gek misschien, omdat dit allemaal zo ver weg is. Maar ik verwacht nu geen gekkigheden van iemand die zo onvoorspelbaar is gebleken. Want Biden lijkt me nu niet echt iemand die zo onvoorspelbaar is. Ik heb het nieuws de laatste weken vrij intens gevolgd. Ik weet dus van alles: de inauguratie, de bestorming van het capitool en dichterbij huis: de val van het kabinet, de kindertoeslagenbelasting (serieus, ik kan het niet eens uitspreken, maar je begrijpt vast wat ik bedoel) en het meest recent: het invoeren van de avondklok. Het is me wat.. En waarom volg ik dit nou allemaal? Interessant is het wel, maar altijd blijkt weer dat de wereld toch wel draait.

En er zijn ook mooie dingen gebeurd: mooie gesprekken, webinars (waaronder die over psychologie in het onderwijs en burgerschap in het onderwijs), lekker creatief zijn met nieuwe werkvormen, afspraken maken, content maken voor iets waar ik, samen met anderen, in geloof. En iets waar de kids op de middelbare school iets mee kunnen. Fijn weekend!

Oja, en komende tijd geef ik filmtips om aandacht te geven aan burgerschap. Die filmtips passen bij de leergebieden van burgerschap. Zoals demcoratie, identiteit en diversiteit. Houd het in de gaten op www.mapout.nl/burgerschap

Verbinding & burgerschap

4 december 2020

 Verbinding.. dat is dat ene woord waar mensen het de laatste tijd wel vaker over hebben. Verbinding met jezelf, met de ander, op afstand of dichtbij. Met wie dan ook of wat dan ook. Verbinding hebben we allemaal, ongewenst of gewenst.

Afgelopen weken heb ik veel gesprekken gehad met mensen die ik nog niet eerder kende: docenten, studenten, en andere betrokkenen in het onderwijs. Wat een mooie verhalen hadden ze: over hun werk, hun passies, hun dromen, hun kwetsbaarheden, hun persoonlijke leven, hun waarden, hun belangen, hun problemen en hun oplossingen. En ik wil nog veel mensen op die manier leren kennen. Ik wil weten wat hun ervaringen zijn.

Al een tijdje heb ik verbinding met deze thema’s: die persoonlijke verhalen, en hoe mensen in de wereld staan. En hoe sta ik zelf in de wereld? Eigenlijk heel nieuwsgierig, en aan de hand van het thema burgerschap. Burgerschap is één van de pijlers van omgangskunde (en ik ben docent omgangskunde). Het is een van die thema’s die volgend jaar in het PO en VO vernieuwd zal worden. Waar gaat het dan om? Waarden die voor de Nederlandse maatschappij waardevol zijn: vrijheid, gelijkheid, solidariteit, globalisering, duurzaamheid en technologie (aldus de informatie van curriculum.nu).

Persoonlijk vind ik deze thema’s interessant. Omdat deze thema’s momenteel veel in verschillende verhalen in het nieuws voorbij komen, en ook op LinkedIn, en ook in de verhalen die ik van mensen hoor. Dat doet me nadenken over de wereld waar ik in wil leven. En hoe ik hem mooier kan maken.

Dus… een nieuwe missie! Ik wil graag nog meer mooie ervaringen van docenten en andere betrokkenen bij burgerschap horen, en ook de zaken waar zij tegenaan lopen. Ik wil weten wat zij waardevol en belangrijk vinden. En wat zij gewenst en ongewenst vinden. En hoe zij verbinding hebben met burgerschap. Ik wil weten wat voor lessen zij willen geven. En wat ze vervolgens terugkrijgen van de leerlingen. Want zo weet je wat voor effect (gewenst of ongewenst) je hebt bereikt. En daar word ook jij als docent bewuster en beter van. Ook in dat proces staat verbinding centraal. Hoe mooi is dat…

Hoe ervaar jij de verbinding tijdens het lesgeven?

Verbinding

12 november 2020

Dit is misschien wel hét woord van de afgelopen maanden en de komende maanden. Docenten missen de verbinding met hun studenten en leerlingen. Studenten en leerlingen missen de verbinding met hun docenten en elkaar. Veel studenten hebben elkaar (bijna) niet gezien. Verbinding: Er is een online verbinding, een technische verbinding, een emotionele verbinding, een sociale verbinding. De verbinding met je huis, de verbinding met je wijk, je buurt, je stad, de verbinding die je verliest met ver weg wonende familie en vrienden. Verbinding met de politiek, want zij geven regelmatig persconferenties. Verbinding met je familie maar dan online, want je oma en opa zijn anders even niet bereikbaar. Gelukkig zorgen de buren daar ook voor hen. En verbinding met jou, als lezer van mijn blog. Verbinding verliezen en verbinding winnen. Of verbinding veranderen. Wat is verbinding?

Volgens de Van Dale: ‘het verbinden: zich in verbinding stellen met’, ‘iets dat verbindt: ‘de verbinding is verbroken’’, en ‘(chemie) stof die uit andere stoffen is samengesteld’. Verbinding is lijntjes leggen, ‘hoi’ zeggen en terugzeggen. Oogcontact, verbale communicatie en non-verbale communicatie (zoals je dat op school leert). Vertellen wat je hebt meegemaakt, je inleven in de ander. Iemand bellen. Of liever videobellen omdat je dan ook iemands gezicht kan zien, en dat is fijner. Verbinding is teleurstelling, omdat de persoon met wie je verbinding wil ‘nee’ zegt. Dan stopt de verbinding. En dan knapt het lijntje.

Verbinding is gevoel: boos, blij, onzeker, verliefd, eenzaam, enthousiast, hyperactief, argeloos… vanwege wat dan ook. Iets in het nieuws, iets wat iemand heeft gezegd, iets wat je hebt gezien of gehoord. Verbinding is nodig, of niet.. Nee, verbinding is er gewoon, of niet. Verbinding met jezelf: bewust zijn van jezelf. Zorgen voor wat je nodig hebt, en niet doen wat slecht voor je is. Ben je daar vaak mee bezig? Of bijna nooit? Verbinding.. wat is belangrijk, wat is waardevol en wat niet?

Hoe ervaar jij verbinding?

Veel studenten worstelen met studievaardigheden

26 oktober 2020

Voor docenten

Herken jij je hierin? Je bent sinds vorig schooljaar bezig met zoeken naar de beste manier om online les te geven. Alles moet georganiseerd worden. Doe dat maar even! Nu we een tijd op weg zijn in het nieuwe schooljaar, merk je dat je studenten (of leerlingen) afhaken: je ziet zwarte schermen, of krijgt laat en oppervlakkig antwoord op een vraag. Je bent bang dat de weinig aandacht resulteert in slechte resultaten en een slechtere kwaliteit van onderwijs. 

Daarom wil ik met jou aan de slag om samen te kijken naar een passende oplossing. We kijken bijvoorbeeld naar:

De pedagogische leeromgeving (hoe zorg ik voor verbinding met mijn studenten / leerlingen?)
De didactische leeromgeving (hoe krijg behoud ik de aandacht en zorg ik ervoor dat mijn studenten de lesdoelen behalen?)
Hoe sluit ik aan bij de leefwereld?

Zit jij met deze vragen en wil je het het effectief online lesgeven onderzoeken? Daar help ik je graag bij! Neem contact op.  

Voor studenten

Stel je voor, je bent eerstejaars en net geslaagd voor je vmbo, havo of vwo. In het nieuwe schooljaar moet je ineens aan de slag met heel ander onderwijs. Dat vraagt om studievaardigheden en planvaardigheden: hoe organiseer je jouw onderwijs, en hoe leer je het beste? Dat zijn belangrijke vragen om te stellen. Het zijn waarschijnlijk vragen die je in je omgeving hebt gesteld en gehoord. Iedereen worstelt met diezelfde vragen. 

Het antwoord op die vragen is voor iedereen anders: de ene plant graag strak per uur en houdt zich strikt aan die planning. De ander ziet wel wat er die dag op zijn of haar pad komt. Daarom is het vooral belangrijk om de juiste vragen te kunnen stellen. Bijvoorbeeld: 

Waar heb ik behoefte aan?
Hoe leer ik het beste?
Wanneer leer ik het beste?
Wat wil ik bereiken?

 Wil je hulp met het kunnen stellen van de juiste vragen, het vinden van de juiste antwoorden en/of het organiseren van jouw studie? Neem dan contact op.

Kijk ook eens naar de gratis oefeningen hieronder!

BEWUST TOT ACTIE OVERGAAN

BEWUST EEN DOEL BEREIKEN

BEWUST LEREN PLANNEN

BEWUST TOT ACTIE OVERGAAN

BEWUST EEN DOEL BEREIKEN

BEWUST LEREN PLANNEN

Nieuw aanbod vanwege corona maatregelen

14 oktober 2020

Vanwege de maatregelen naar aanleiding van corona bied ik het volgende aan met betrekking tot workshops en trainingen:

Kunnen studeren tijdens de corona maatregelen: motivatie, in beweging blijven, sociaal contact,  structuur aanbrengen en reflecteren.
Jouw talenten ontdekken en inzetten
Een veilige omgeving in de groep creëren in een online setting

Deze workshops en trainingen kunnen online worden gevolgd. Ze kunnen door jouw school worden georganiseerd. Wijs jouw docent dus op deze website voor de mogelijkheden. Je kunt deze workshops of trainingen ook als studievereniging of andere groep volgen. Heb je interesse? Neem contact op.

Dit kan je zelf doen!

Check daarnaast de pagina’s Oefeningen en Aanbod voor het leermateriaal dat je kunt gebruiken tijdens het studeren! Bij Oefeningen staan tools die je kunt gebruiken om te plannen, om in actie te komen en om een doel te bereiken. Deze oefeningen zijn gratis te gebruiken! Kom je er niet uit? Om hulp vragen kan altijd!

Nieuw aanbod vanwege corona maatregelen

14 oktober 2020

Vanwege de maatregelen naar aanleiding van corona bied ik het volgende aan met betrekking tot workshops en trainingen:

Kunnen studeren tijdens de corona maatregelen: motivatie, in beweging blijven, sociaal contact,  structuur aanbrengen en reflecteren.
Jouw talenten ontdekken en inzetten
Een veilige omgeving in de groep creëren in een online setting

Deze workshops en trainingen kunnen online worden gevolgd. Ze kunnen door jouw school worden georganiseerd. Wijs jouw docent dus op deze website voor de mogelijkheden. Je kunt deze workshops of trainingen ook als studievereniging of andere groep volgen. Heb je interesse? Neem contact op.

Dit kan je zelf doen!

Check daarnaast de pagina’s Oefeningen en Aanbod voor het leermateriaal dat je kunt gebruiken tijdens het studeren! Bij Oefeningen staan tools die je kunt gebruiken om te plannen, om in actie te komen en om een doel te bereiken. Deze oefeningen zijn gratis te gebruiken! Kom je er niet uit? Om hulp vragen kan altijd!

Je voorstellen met een foto tijdens de Bossche Talentschool én een mooi krantenartikel!

20 augustus 2020

Super gaaf! Dit artikel gaat over een week die heeft plaatsgevonden in de vakantie. Tijdens de workshops in de week van de Bossche Talentschool in Den Bosch konden kinderen van ongeveer 8 tot 17 jaar dansen, tekenen, koken, t-shirts maken, hun talenten ontdekken en zichzelf beter leren kennen.

Hoe gaaf was het om daar zelf bij te zijn. Tijdens mijn workshop hebben 9 jongeren zich op twee manieren voorgesteld: De eerste keer hebben ze zich voorgesteld met een open vraag: ‘Wie ben jij?’ Daar kwam uit: een naam, een leeftijd en hobby’s. De tweede keer hebben ze zichzelf voorgesteld aan de hand van een foto. Ze vertelden wie ze waren, met wie ze waren, wat ze hebben meegemaakt, wat er zo belangrijk was tijdens het moment van die foto, en waarom ze die foto hebben meegenomen. Het doel was dat ze zouden leren dat wanneer je over jezelf vertelt aan de hand van een foto, er veel meer diepgang zit in je verhaal. En dat je jezelf op die manier veel meer kan laten zien. Dat is wat ik heb gemerkt tijdens het uur van de workshop.

Lees meer over deze workshop en de rest van de geweldige activiteiten in onderstaand artikel. Chris Korsten heeft uitgebreid geïnterviewd en er een mooi artikel van gemaakt in het Brabants Dagblad en het Algemeen Dagblad. Lees het hier!

De Bossche Talent School was een initiatief van De Bossche Vakschool, Avans Hogeschool en PowerUp073. Volgend jaar graag opnieuw!

Wil jij ook een workshop van Map out volgen?

Houd mijn LinkedIn pagina en mijn website in de gaten. Tijdens de verschillende workshops zullen (of kunnen) worden behandeld:

Je bewust worden van wie je bent
Gemotiveerd worden om te studeren
Jouw talenten en hoe je ze inzet
Jezelf presenteren en presentaties geven
Jouw omgang met mensen en hoe mensen met jou (mogen) omgaan
Omgaan met discriminatie en/of racisme