OEFENINGEN

Blader door de gratis oefeningen voor burgerschap die je direct in kunt zetten in je lessen. 

Blader door de gratis oefeningen voor burgerschap die je direct in de les kunt inzetten.

Israël Palestina deel 1: Introductie

Israël Palestina deel 2:
Nederland en het kort geding

Dit is deel 1 van 3 over de kwestie Israël Palestina. Hierin wordt uitgelegd waarom het een kwestie is, en wat er vanaf 1900 is gebeurd in de regio Israël Palestina.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • Je kunt uitleggen waarom de situatie in Israël Palestina een kwestie is.
  • Je kunt uitleggen wat de kwestie Israël Palestina inhoudt.

Doelgroep: VO vanaf leerjaar 3

Tijd: 50 – 60 minuten

Dit is deel 2 van 3 over de kwestie Israël Palestina. Hierin wordt aandacht besteed aan het kort geding dat door drie organisaties is aangespannen tegen de Nederlandse staat en het kunnen scheiden van feiten, vermoedens en meningen.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • Je kunt uitleggen of iets een feit, een vermoeden of een mening is.
  • Je kunt uitleggen wat Nederland doet in de kwestie Israël Palestina.
  • Je kunt je eigen mening vormen over de rol van Nederland in de kwestie Israël Palestina.

Doelgroep: VO vanaf leerjaar 3

Tijd: 50 – 60 minuten

Israël Palestina
deel 1: Introductie

Dit is deel 1 van 3 over de kwestie Israël Palestina. Hierin wordt uitgelegd waarom het een kwestie is, en wat er vanaf 1900 is gebeurd in de regio Israël Palestina.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • Je kunt uitleggen waarom de situatie in Israël Palestina een kwestie is.
  • Je kunt uitleggen wat de kwestie Israël Palestina inhoudt.

Doelgroep: VO vanaf leerjaar 3

Tijd: 50 – 60 minuten

Israël Palestina deel 2:
Nederland en het kort geding

Dit is deel 2 van 3 over de kwestie Israël Palestina. Hierin wordt aandacht besteed aan het kort geding dat door drie organisaties is aangespannen tegen de Nederlandse staat en het kunnen scheiden van feiten, vermoedens en meningen.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • Je kunt uitleggen of iets een feit, een vermoeden of een mening is.
  • Je kunt uitleggen wat Nederland doet in de kwestie Israël Palestina.
  • Je kunt je eigen mening vormen over de rol van Nederland in de kwestie Israël Palestina.

Doelgroep: VO vanaf leerjaar 3

Tijd: 50 – 60 minuten

Paarse vrijdag

Verkiezingen
Debattrucjes

Bewust feiten, meningen, gevoelens en ervaringen van elkaar scheiden

Doe deze oefening op Paarse Vrijdag! Ontdek wie er nog meer aandacht besteedt aan Paarse Vrijdag: wie draagt er bewust iets paars? Mag je er ook zijn als je geen paars draagt? Wanneer voel je dat je erbij hoort en hoe creëer je verbinding met elkaar?

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • Je kunt uitleggen waar Paarse Vrijdag voor staat.
  • Je kunt uitleggen wat paarse vrijdag voor jou betekent.
  • Je kunt aan mensen in je omgeving vragen wat paarse vrijdag voor hen betekent.
  • Je kunt jouw behoefte om jezelf te zijn vergelijken met dezelfde behoefte van iemand anders.
  • Je kunt jouw behoefte om erbij te horen vergelijken met dezelfde behoefte van iemand anders.

Doelgroep: VO, MBO

Tijd: 50-60 minuten

Nodig: Pen en papier

Deze les kun je inzetten voor de verkiezingen. Met deze les kun je aan de hand de rubriek van Arjen Lubach alle debattrucjes ontdekken en gebruiken. Ook word je je bewust wat je ervan vindt.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • De leerlingen kunnen verschillende debattrucjes benoemen nadat ze zijn voorgekomen in de video.
  • De leerlingen kunnen uitleggen wat deze debattrucjes zijn.
  • De leerlingen kunnen minimaal één debattrucje zelf toepassen.

Doelgroep: Vmbo, havo, vwo

Nodig: Aantekeningenpapier en een pen en/of potlood

Deze les kun je inzetten in je burgerschapsles voor leerlingen die op het praktijkonderwijs of vmbo zitten. Ze leren wat het verschil is tussen feiten, meningen, gevoelens en ervaringen en leren deze toe te passen in een gebeurtenis.

Details

Leerdoelen:

  • De leerling kan een actuele gebeurtenis bespreken met de andere leerlingen in de groep.
  • De leerling kan in een actuele gebeurtenis onderscheid maken tussen feiten, meningen, gevoelens en eigen ervaringen.

Doelgroep: Praktijkonderwijs, vmbo

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig: N.v.t.

Paarse vrijdag

Doe deze oefening op Paarse Vrijdag! Ontdek wie er nog meer aandacht besteedt aan Paarse Vrijdag: wie draagt er bewust iets paars? Mag je er ook zijn als je geen paars draagt? Wanneer voel je dat je erbij hoort en hoe creëer je verbinding met elkaar?

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • Je kunt uitleggen waar Paarse Vrijdag voor staat.
  • Je kunt uitleggen wat paarse vrijdag voor jou betekent.
  • Je kunt aan mensen in je omgeving vragen wat paarse vrijdag voor hen betekent.
  • Je kunt jouw behoefte om jezelf te zijn vergelijken met dezelfde behoefte van iemand anders.
  • Je kunt jouw behoefte om erbij te horen vergelijken met dezelfde behoefte van iemand anders.

Doelgroep: VO, MBO

Tijd: 50-60 minuten

Nodig: Pen en papier

Verkiezingen
Debattrucjes

Deze les kun je inzetten voor de verkiezingen. Met deze les kun je aan de hand de rubriek van Arjen Lubach alle debattrucjes ontdekken en gebruiken. Ook word je je bewust wat je ervan vindt.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • De leerlingen kunnen verschillende debattrucjes benoemen nadat ze zijn voorgekomen in de video.
  • De leerlingen kunnen uitleggen wat deze debattrucjes zijn.
  • De leerlingen kunnen minimaal één debattrucje zelf toepassen.

Doelgroep: Vmbo, havo, vwo

Nodig: Aantekeningenpapier en een pen en/of potlood

Bewust feiten, meningen, gevoelens en ervaringen van elkaar scheiden

Deze les kun je inzetten in je burgerschapsles voor leerlingen die op het praktijkonderwijs of vmbo zitten. Ze leren wat het verschil is tussen feiten, meningen, gevoelens en ervaringen en leren deze toe te passen in een gebeurtenis.

Details

Leerdoelen:

  • De leerling kan een actuele gebeurtenis bespreken met de andere leerlingen in de groep.
  • De leerling kan in een actuele gebeurtenis onderscheid maken tussen feiten, meningen, gevoelens en eigen ervaringen.

Doelgroep: Praktijkonderwijs, vmbo

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig: N.v.t.

Bewust omgaan met een beschermde diersoort

Communication is key!

Bewust praten over LHBTI+

Met deze oefening leer je wat het dilemma is tussen het beschermen van een bedreigde diersoort en de belangen van mensen. Het voorbeeld van het hol van een das onder een verzakt spoor tussen Den Bosch en Eindhoven wordt hiervoor gebruikt. 

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen

  1. Ik kan benoemen welke organisaties betrokken zijn bij deze situatie;
  2. Ik kan in eigen woorden uitleggen wat deze organisaties of betrokkenen doen;
  3. Ik kan vertellen wat ik van de situatie vind;
  4. Ik kan aangeven wat ik het belangrijkst vind in de situatie;
  5. Ik kan met behulp van afsluitende vragen uitleggen wat ik heb geleerd.

Doelgroep: VO onderbouw

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig: N.v.t.

 

Met deze oefening leer je elkaar tijdens het communiceren beter kennen. Je leert elkaars normen en waarden en grenzen kennen. Je leert hoe je op een goede manier die normen, waarden en grenzen te communiceren en samen tot een oplossing te komen. Je gebruikt hierbij de Drie Stappen Methode van Pinto.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • Je kunt laten zien wat jouw eigen normen, waarden en grenzen zijn;
  • Je kunt van een ander horen wat zijn / haar normen, waarden en grenzen zijn;
  • Je kunt feiten en meningen van elkaar scheiden;
  • Je kunt aan een ander vertellen wat jouw grenzen zijn;
  • Je kunt jouw gedrag aanpassen door iets niet meer te doen of juist wel te doen wat een ander niet fijn vindt.

Doelgroep: VO, MBO

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig: Geen benodigdheden

Met behulp van deze oefening kun je in de klas het gesprek of de discussie aangaan over het belang van LHBTI+ bespreken in de klas.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoel: Aan het eind van deze oefening kun je in een veilige sfeer praten over het belang van LHBTI+ in de klas.

Doelgroep: vmbo, havo, vwo onderbouw

Tijd: 50 minuten

Nodig: Een klassenopstelling waarin je een veilig gesprek kunt voeren, afhankelijk van wat de groep prettig vindt.

Bewust praten over een conflict

Bewust omgaan met de loonkloof,
gelijkwaardigheid en macht

Pesten - De omgeving
heeft de macht

Deze lesbrief kan gebruikt worden wanneer je een gesprek met de klas wil voeren over conflict en/of oorlog. Het bevat een gesprekstool die ingaat op de behoeftes van leerlingen: behoefte aan rust, vrede en veiligheid in een conflictsituatie van klein naar groot.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen

  1. De leerling kan uitleggen wat een conflict of conflictsituatie is.
  2. De leerling kan benoemen welke behoeften iemand in een normale situatie heeft.
  3. De leerling kan benoemen welke behoeften iemand mist in een conflict- of oorlogssituatie.
  4. De leerling kan aantonen wat hij / zij voor iemand wenst om die behoefte wel te hebben.

Doelgroep: VO, MBO

Tijd: 50 – 60 minuten

  • Nodig:
    Notitieblaadjes: twee kleuren (liever geen groen en rood);
    Pennen
  • Voldoende ruimte aan de muur / op het bord voor de notitieblaadjes.

Deze lesbrief past bij Equal Pay Day, waar bewustwording over de loonkloof centraal staat. Wat betekent het dat er verschil is in loon tussen mannen, vrouwen en bi-culturele groepen? Wat is jouw mening daarover?

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • De leerling kan in eigen woorden uitleggen wat de loonkloof is.
  • De leerling kan verschillende bevolkingsgroepen benoemen waarin ongelijke salarissen tot uiting komen.
  • De leerling kan met behulp van een schema aangeven dat de loonkloof een maatschappelijk probleem is.
  • De leerling kan in eigen woorden uitleggen wat zijn / haar mening is met betrekking tot de loonkloof.

Doelgroep: VO, MBO

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  • Notitieblaadjes: twee kleuren (liever geen groen en rood);
    Pennen
  • Voldoende ruimte aan de muur / op het bord voor de notitieblaadjes.

Met deze oefening leer je als omstander hoe je het pesten kunt stoppen. Je wordt je bewust van jouw gedrag, gedachten en gevoel en je ontdekt de gedachten, gevoelens en het gedrag van de pester en het slachtoffer. 

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • Je wordt je bewust van de gevoelens, gedachten en gedragingen van de ander;
  • Je kunt drie verschillende groepen betrokkenen bij pesten van elkaar onderscheiden;
  • Je kunt je gedrag veranderen van een onveilige naar een veilige situatie in een groep;
  • Je kunt, ongeacht je rol bij het pesten, de situatie van het pesten stoppen.

Doelgroep: VO vanaf VMBO leerjaar 1

Tijd: 30 – 60 minuten

Bewust omgaan met een beschermde diersoort

Met deze oefening leer je wat het dilemma is tussen het beschermen van een bedreigde diersoort en de belangen van mensen. Het voorbeeld van het hol van een das onder een verzakt spoor tussen Den Bosch en Eindhoven wordt hiervoor gebruikt. 

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen

  1. Ik kan benoemen welke organisaties betrokken zijn bij deze situatie;
  2. Ik kan in eigen woorden uitleggen wat deze organisaties of betrokkenen doen;
  3. Ik kan vertellen wat ik van de situatie vind;
  4. Ik kan aangeven wat ik het belangrijkst vind in de situatie;
  5. Ik kan met behulp van afsluitende vragen uitleggen wat ik heb geleerd.

Doelgroep: VO onderbouw

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig: N.v.t.

 

Bewust praten over een conflict

Deze lesbrief kan gebruikt worden wanneer je een gesprek met de klas wil voeren over conflict en/of oorlog. Het bevat een gesprekstool die ingaat op de behoeftes van leerlingen: behoefte aan rust, vrede en veiligheid in een conflictsituatie van klein naar groot.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen

  1. De leerling kan uitleggen wat een conflict of conflictsituatie is.
  2. De leerling kan benoemen welke behoeften iemand in een normale situatie heeft.
  3. De leerling kan benoemen welke behoeften iemand mist in een conflict- of oorlogssituatie.
  4. De leerling kan aantonen wat hij / zij voor iemand wenst om die behoefte wel te hebben.

Doelgroep: VO, MBO

Tijd: 50 – 60 minuten

  • Nodig:
    Notitieblaadjes: twee kleuren (liever geen groen en rood);
    Pennen
  • Voldoende ruimte aan de muur / op het bord voor de notitieblaadjes.

Bewust omgaan met de loonkloof,
gelijkwaardigheid en macht

Deze lesbrief past bij Equal Pay Day, waar bewustwording over de loonkloof centraal staat. Wat betekent het dat er verschil is in loon tussen mannen, vrouwen en bi-culturele groepen? Wat is jouw mening daarover?

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • De leerling kan in eigen woorden uitleggen wat de loonkloof is.
  • De leerling kan verschillende bevolkingsgroepen benoemen waarin ongelijke salarissen tot uiting komen.
  • De leerling kan met behulp van een schema aangeven dat de loonkloof een maatschappelijk probleem is.
  • De leerling kan in eigen woorden uitleggen wat zijn / haar mening is met betrekking tot de loonkloof.

Doelgroep: VO, MBO

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  • Notitieblaadjes: twee kleuren (liever geen groen en rood);
    Pennen
  • Voldoende ruimte aan de muur / op het bord voor de notitieblaadjes.

Pesten - De omgeving
heeft de macht

Met deze oefening leer je als omstander hoe je het pesten kunt stoppen. Je wordt je bewust van jouw gedrag, gedachten en gevoel en je ontdekt de gedachten, gevoelens en het gedrag van de pester en het slachtoffer. 

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • Je wordt je bewust van de gevoelens, gedachten en gedragingen van de ander;
  • Je kunt drie verschillende groepen betrokkenen bij pesten van elkaar onderscheiden;
  • Je kunt je gedrag veranderen van een onveilige naar een veilige situatie in een groep;
  • Je kunt, ongeacht je rol bij het pesten, de situatie van het pesten stoppen.

Doelgroep: VMBO vanaf leerjaar 1

Tijd: 30 – 60 minuten

Communication is key!

Met deze oefening leer je elkaar tijdens het communiceren beter kennen. Je leert elkaars normen en waarden en grenzen kennen. Je leert hoe je op een goede manier die normen, waarden en grenzen te communiceren en samen tot een oplossing te komen. Je gebruikt hierbij de Drie Stappen Methode van Pinto.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen:

  • Je kunt laten zien wat jouw eigen normen, waarden en grenzen zijn;
  • Je kunt van een ander horen wat zijn / haar normen, waarden en grenzen zijn;
  • Je kunt feiten en meningen van elkaar scheiden;
  • Je kunt aan een ander vertellen wat jouw grenzen zijn;
  • Je kunt jouw gedrag aanpassen door iets niet meer te doen of juist wel te doen wat een ander niet fijn vindt.

Doelgroep: VO, MBO

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig: Geen benodigdheden

Bewust praten over LHBTI+

Met behulp van deze oefening kun je in de klas het gesprek of de discussie aangaan over het belang van LHBTI+ bespreken in de klas.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoel: Aan het eind van deze oefening kun je in een veilige sfeer praten over het belang van LHBTI+ in de klas.

Doelgroep: vmbo, havo, vwo onderbouw

Tijd: 50 minuten

Nodig: Een klassenopstelling waarin je een veilig gesprek kunt voeren, afhankelijk van wat de groep prettig vindt.

Bewuste gebeurtenissen

The Writeabout

Moodboard maken

Met deze oefening kun je leerlingen begeleiden in het omgaan met een heftige en/of betekenisvolle gebeurtenis in de maatschappij. De leerlingen besteden aandacht aan hun gevoel en behoeftes.

Details

Categorie: Burgerschap

Doel: Aan het eind van deze oefening heb je aandacht kunnen geven aan iets wat veel impact heeft of gevoelig ligt.

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  1. Lijntjespapier
  2. Een pen

In deze les geef je aandacht aan creatief schrijven, ontdekkend leren, presenteren en verwerken van dat wat je leerlingen ontdekken en bedenken.

Details

Categorie: Burgerschap

Doel: Aan het einde van deze activiteit kun je creatief schrijven over jouw indruk op je omgeving.

Doelgroep: havo, vwo en mbo

Tijd: Een halve halve ochtend of halve middag

Nodig: Een aantekeningenboek en een pen, een laptop of tablet (hier kunnen de leerlingen ook zelf voor zorgen)

Deze les is geschikt voor alle vakken en alle onderwerpen. Laat je leerlingen informatie en afbeeldingen verzamelen over één onderwerp. Zeer geschikt voor een onderwerp dat op hen persoonlijk betrekking heeft.

Details

Categorie: Mentor, Burgerschap

Doel: Aan het eind van deze activiteit heb je al je gedachten over een onderwerp zo verwerkt dat je er een volgende keer gelijk mee aan de slag kunt.

Doelgroep: VMBO leerlingen leerjaar 3 en 4

Tijd: 60 – 90 minuten

Nodig:

  • Zoveel mogelijk tijdschriften en evt. kranten
  • Stiften, pennen en potloden
  • Digitaal: laptops waarvandaan ze afbeeldingen kunnen printen (tip: stel duidelijke regels om ervoor te zorgen dat leerlingen verantwoord met het papier omgaan)
  • Lijm en/of plakband
  • Scharen
  • Een wit karton van A3 formaat per leerling

Bewuste gebeurtenissen

Met deze oefening kun je leerlingen begeleiden in het omgaan met een heftige en/of betekenisvolle gebeurtenis in de maatschappij. De leerlingen besteden aandacht aan hun gevoel en behoeftes.

Details

Categorie: Burgerschap

Doel: Aan het eind van deze oefening heb je aandacht kunnen geven aan iets wat veel impact heeft of gevoelig ligt.

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  1. Lijntjespapier
  2. Een pen

The Writeabout

In deze les geef je aandacht aan creatief schrijven, ontdekkend leren, presenteren en verwerken van dat wat je leerlingen ontdekken en bedenken.

Details

Categorie: Burgerschap

Doel: Aan het einde van deze activiteit kun je creatief schrijven over jouw indruk op je omgeving.

Doelgroep: havo, vwo en mbo

Tijd: Een halve halve ochtend of halve middag

Nodig: Een aantekeningenboek en een pen, een laptop of tablet (hier kunnen de leerlingen ook zelf voor zorgen)

Moodboard maken

Deze les is geschikt voor alle vakken en alle onderwerpen. Laat je leerlingen informatie en afbeeldingen verzamelen over één onderwerp. Zeer geschikt voor een onderwerp dat op hen persoonlijk betrekking heeft.

Details

Categorie: Mentor, Burgerschap

Doel: Aan het eind van deze activiteit heb je al je gedachten over een onderwerp zo verwerkt dat je er een volgende keer gelijk mee aan de slag kunt.

Doelgroep: VMBO leerlingen leerjaar 3 en 4

Tijd: 60 – 90 minuten

Nodig:

  • Zoveel mogelijk tijdschriften en evt. kranten
  • Stiften, pennen en potloden
  • Digitaal: laptops waarvandaan ze afbeeldingen kunnen printen (tip: stel duidelijke regels om ervoor te zorgen dat leerlingen verantwoord met het papier omgaan)
  • Lijm en/of plakband
  • Scharen
  • Een wit karton van A3 formaat per leerling

Pitch it!

Picture yourself

De Grabbelkist

In deze les bereiden de leerlingen zich voor en houden ze achter elkaar hun eigen pitch. Ze vertellen over zichzelf en hun toekomstdromen.

Details

Categorie: Mentorles, LOB, Talent

Doel: Aan het eind van deze oefening kun je in een paar minuten vertellen wat jouw toekomstdromen zijn.

Doelgroep: VMBO leerlingen leerjaar 3 en 4

Nodig: 1 instructieblad per leerling (zie volgende pagina)

Tijdsindicatie: 1 minuut x het aantal lln in de klas + 15 minuten voorbereidingstijd (maak een inschatting van hoeveel tijd de leerlingen nodig hebben)

Tijdens deze les laten de leerlingen zichzelf zien aan de hand van een betekenisvolle foto. Ze ontdekken door hun verhaal over die foto de sterke eigenschappen die ze al hebben.

Details

Categorie: Mentorles, Talent

Doel: Aan het eind van deze oefening heb je meer van jezelf kunnen laten zien met behulp van een foto of afbeelding.

Doelgroep: Leerlingen van het VMBO klas 1 t/m 4. Deze werkvorm wordt gedaan in groepen van maximaal tien leerlingen. De docent kan ervoor kiezen om mee te doen met de foto / afbeelding activiteit.

Tijd: 50 minuten

Nodig: Iedere leerling neemt een eigen foto of afbeelding van hem/haarzelf of iets wat betrekking heeft op de leerling.

Dit is een leuke interactieve werkvorm, geschikt voor een eerste kennismakingsmoment of kennismaking met een nieuw onderwerp of het testen van leerstof die getoetst gaat worden.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen

  • De leerlingen kunnen persoonlijke vragen stellen waardoor ze elkaar beter leren kennen.
  • De leerlingen kunnen antwoord geven op (oefen)toets vragen.
  • De leerlingen kunnen laten zien wat hun voorkennis is over een bepaald onderwerp.
  • De leerlingen kunnen zelf vragen stellen die relevant zijn voor een specifiek onderwerp.

Doelgroep: VO leerjaar 3 en 4, MBO

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  • Een draagbare kist, een draagbare doos of een stoffen tas
  • Kaartjes (snijd of knip bijvoorbeeld een aantal* A4’tjes in tien delen)
  • Een leeg lokaal met stoelen in een grote kring

Pitch it!

In deze les bereiden de leerlingen zich voor en houden ze achter elkaar hun eigen pitch. Ze vertellen over zichzelf en hun toekomstdromen.

Details

Categorie: Mentorles, LOB, Talent

Doel: Aan het eind van deze oefening kun je in een paar minuten vertellen wat jouw toekomstdromen zijn.

Doelgroep: VMBO leerlingen leerjaar 3 en 4

Nodig: 1 instructieblad per leerling (zie volgende pagina)

Tijdsindicatie: 1 minuut x het aantal lln in de klas + 15 minuten voorbereidingstijd (maak een inschatting van hoeveel tijd de leerlingen nodig hebben)

Picture yourself

Tijdens deze les laten de leerlingen zichzelf zien aan de hand van een betekenisvolle foto. Ze ontdekken door hun verhaal over die foto de sterke eigenschappen die ze al hebben.

Details

Categorie: Mentorles, Talent

Doel: Aan het eind van deze oefening heb je meer van jezelf kunnen laten zien met behulp van een foto of afbeelding.

Doelgroep: Leerlingen van het VMBO klas 1 t/m 4. Deze werkvorm wordt gedaan in groepen van maximaal tien leerlingen. De docent kan ervoor kiezen om mee te doen met de foto / afbeelding activiteit.

Tijd: 50 minuten

Nodig: Iedere leerling neemt een eigen foto of afbeelding van hem/haarzelf of iets wat betrekking heeft op de leerling.

Het Project

In deze lessenreeks van drie lessen bereiden de leerlingen zich in groepjes voor op een presentatie over een LOB-gerelateerd onderwerp. De leerlingen zijn vrij in de opdracht, en worden beoordeeld op de presentatie. Inclusief rubric.

De Grabbelkist

Dit is een leuke interactieve werkvorm, geschikt voor een eerste kennismakingsmoment of kennismaking met een nieuw onderwerp of het testen van leerstof die getoetst gaat worden.

Details

Categorie: Burgerschap

Leerdoelen

  • De leerlingen kunnen persoonlijke vragen stellen waardoor ze elkaar beter leren kennen.
  • De leerlingen kunnen antwoord geven op (oefen)toets vragen.
  • De leerlingen kunnen laten zien wat hun voorkennis is over een bepaald onderwerp.
  • De leerlingen kunnen zelf vragen stellen die relevant zijn voor een specifiek onderwerp.

Doelgroep: VO leerjaar 3 en 4, MBO

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  • Een draagbare kist, een draagbare doos of een stoffen tas
  • Kaartjes (snijd of knip bijvoorbeeld een aantal* A4’tjes in tien delen)
  • Een leeg lokaal met stoelen in een grote kring

Bewust weten wie je bent

Bewuste gebeurtenissen

Bewust leren plannen

Met deze oefening leer je jezelf pas echt goed kennen.

Details

Categorie: Burgerschap

Doel: Aan het eind van deze oefening kun heb je meer ontdekt over wie je zelf bent.

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  1. Lijntjespapier of blokpapier
  2. Een pen
  3. Een potlood
  4. Een lineaal of geodriehoek

Met deze oefening leer je wat er is gebeurd, waar je je bewust van bent, hoe je je daarbij voelt en hoe je ermee kunt omgaan.

Details

Categorie: Burgerschap

Doel: Aan het eind van deze oefening heb je aandacht kunnen geven aan iets wat veel impact heeft of gevoelig ligt.

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  1. Lijntjespapier
  2. Een pen

Deze oefening geeft je houvast in het plannen. Volgens gebruikers zeer effectief en goed te gebruiken voor je studie.

Details

Categorie: Studievaardigheden

Doel:  Na het doen van deze oefening heb je een strakke, duidelijke planning gemaakt.

Tijd:  50 tot 60 minuten

Nodig: 4x tekenpapier (A4 of A3)
Wat jij wil: potloden, pennen, stiften, krijt, verf of anders

Bewust weten wie je bent

Met deze oefening leer je jezelf 
pas echt goed kennen.

Bewuste gebeurtenissen

Met deze oefening leer je wat er is gebeurd, waar je je bewust van bent, hoe je je daarbij voelt en hoe je ermee kunt omgaan.

Details

Categorie: Burgerschap

Doel: Aan het eind van deze oefening heb je aandacht kunnen geven aan iets wat veel impact heeft of gevoelig ligt.

Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  1. Lijntjespapier
  2. Een pen

Bewust tegen
een muur op lopen

Met deze oefening werk je op een ‘slimme’ manier aan een doel: Je begint door je te bedenken wat je wil bereiken, hoe je dat wil doen en wat het zichtbare eindresultaat is. Concreter kan het niet zijn!

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doelen:

  • Inzicht in wat er pijn doet in een tegenslag;
  • Inzicht in waarom het pijn doet;
  • Inzicht in wat je nodig hebt en wat helpt;
  • Zorgen voor de dingen die je nodig hebt en die helpen.

Doelgroep: VO, MBO
Tijd: 50 – 60 minuten
Nodig: N.v.t.

Bewust leren plannen

Deze oefening geeft je houvast in het plannen. Volgens gebruikers zeer effectief en goed te gebruiken voor je studie.

Details

Categorie: Studievaardigheden

Doel:  Na het doen van deze oefening heb je een strakke, duidelijke planning gemaakt.

Tijd:  50 tot 60 minuten

Nodig: 4x tekenpapier (A4 of A3)
Wat jij wil: potloden, pennen, stiften, krijt, verf of anders

Bewust tegen de muur op lopen

Bewust een doel bereiken

Bewust tot actie overgaan

Met deze oefening leer je wat je kunt doen als je je hoofd stoot. Soms letterlijk, soms figuurlijk: bijvoorbeeld vanwege emoties die je krijgt na een vervelende ervaring.

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doelen:

  • Inzicht in wat er pijn doet in een tegenslag;
  • Inzicht in waarom het pijn doet;
  • Inzicht in wat je nodig hebt en wat helpt;
  • Zorgen voor de dingen die je nodig hebt en die helpen.

Doelgroep: VO, MBO
Tijd: 50 – 60 minuten
Nodig: N.v.t.

Met deze oefening werk je op een ‘slimme’ manier aan een doel: Je begint door je te bedenken wat je wil bereiken, hoe je dat wil doen en wat het zichtbare eindresultaat is. Concreter kan het niet zijn!

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doel:
Aan het eind van deze oefening kun je jouw eigen doel SMART formuleren. Nu is echt duidelijk wat je aan het eind bereikt hebt.
Tijd: 50 – 60 minuten
Nodig:

  1. Lijntjespapier
  2. Een pen

Met deze oefening kom je in beweging. Je wordt je bewust van wat je wil, en je leert welke stappen je kunt zetten om eraan te beginnen.

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doel:
Aan het eind van deze oefening kun je jezelf iets laten doen wat eerst onmogelijk leek.
Tijd: 50 – 60 minuten
Nodig:

  1. Lijntjespapier
  2. Een pen

Bewust tot actie overgaan

Met deze oefening kom je in beweging. Je wordt je bewust van wat je wil, en je leert welke stappen je kunt zetten om eraan te beginnen.

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doel:
Aan het eind van deze oefening kun je jezelf iets laten doen wat eerst onmogelijk leek.
Tijd: 50 – 60 minuten
Nodig:

  1. Lijntjespapier
  2. Een pen

Bewust een doel bereiken

Met deze oefening werk je op een ‘slimme’ manier aan een doel: Je begint door je te bedenken wat je wil bereiken, hoe je dat wil doen en wat het zichtbare eindresultaat is. Concreter kan het niet zijn!

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doel:
Aan het eind van deze oefening kun je jouw eigen doel SMART formuleren. Nu is echt duidelijk wat je aan het eind bereikt hebt.
Tijd: 50 – 60 minuten
Nodig:

  1. Lijntjespapier
  2. Een pen

Bewust voorbereid zijn op een les

Deze oefening helpt je om stap voor stap te doen wat nodig is om voorbereid te zijn op een online of fysieke les.

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doel:
Je hebt met behulp van stappen een komende les voorbereid.
Doelgroep: VO, MBO
Tijd: 50 – 60 minuten
Nodig:

  • Lijntjespapier
  • Een pen
  • Het boek en/of werkboek van het vak
  • Eventueel: De studiewijzer of lesplanning van het vak

Bewust geduldig zijn
als je het niet snapt

Bewust voorbereid zijn op een les

Bewust je mail organiseren

Tijdens de les kan het moeilijk zijn om te wachten met het stellen van een vraag. Met behulp van deze oefening kun je je vragen, opmerkingen, gedachten, meningen en overdenkingen bewaren tot het juiste moment. 

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doelgroep:
 VO, MBO
Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  • Twee tekenpapieren
  • Een lijntjespapier
  • Een tekenpotlood
  • Een pen
  • Een of meer
  • markeerstift(en)

Deze oefening helpt je om stap voor stap te doen wat nodig is om voorbereid te zijn op een online of fysieke les.

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doel:
Je hebt met behulp van stappen een komende les voorbereid.
Doelgroep: VO, MBO
Tijd: 50 – 60 minuten
Nodig:

  • Lijntjespapier
  • Een pen
  • Het boek en/of werkboek van het vak
  • Eventueel: De studiewijzer of lesplanning van het vak

Hoe ziet jouw inbox eruit? Hoeveel e-mailberichten heb je? Ben je bewust aan het organiseren? Is het georganiseerde chaos? Of is het een chaos? Met deze oefening leer je om je inbox te overzichtelijk te maken.

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doelgroep:
 VO, MBO
Tijd: 50 minuten
Nodig:

  • Een computer of laptop (met een groot scherm)
  • Internetverbinding
  • Je eigen inbox

Bewust geduldig zijn
als je het niet snapt

Tijdens de les kan het moeilijk zijn om te wachten met het stellen van een vraag. Met behulp van deze oefening kun je je vragen, opmerkingen, gedachten, meningen en overdenkingen bewaren tot het juiste moment. 

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doelgroep:
 VO, MBO
Tijd: 50 – 60 minuten

Nodig:

  • Twee tekenpapieren
  • Een lijntjespapier
  • Een tekenpotlood
  • Een pen
  • Een of meer
  • markeerstift(en)

Bewust je mailbox organiseren

Hoe ziet jouw inbox eruit? Hoeveel e-mailberichten heb je? Ben je bewust aan het organiseren? Is het georganiseerde chaos? Of is het een chaos? Met deze oefening leer je om je inbox te overzichtelijk te maken.

Details

Categorie: Studievaardigheden
Doelgroep:
 VO, MBO
Tijd: 50 minuten
Nodig:

  • Een computer of laptop (met een groot scherm)
  • Internetverbinding
  • Je eigen inbox